Naim Audio Amplifiers – מגברים

קדם מגברים (Pre-Amplifiers)

בשרשרת המוצרים של Naim Audio, קדם המגבר מהווה את החולייה השנייה בחשיבותה אחרי המקור, ולמעשה הכי קריטית בשרשרת ההגברה של Naim. ל-Naim מגוון רחב מאד של הגברות, הרשימה מטה מתייחסת לדגמים היותר אטרקטיויים לקנייה ביד שנייה.

הקדמה: ספקי כח

כל הקדמים של Naim מיועדים להפעלה עם ספק חיצוני, אם כי ישנם לא מעט ניואנסים בנושא:

  • הדור הראשון של קדם-מגברים מיועד לעבוד עם ספק-מתח בעל קו יחיד (Single-Rail-Voltage Power Supply ), כגון Snaps. למשל NAC42, NAC32. *
  • בשנת 1984 הוציאה Naim את ספק הכח High-Cap הכולל שני קווי מתח (Dual Rail Voltage Power Supply ). בהתאם לכך עודכנו הקדם-מגברים והותאמו לעבוד עם ספק זה. הדגמים המעודכנים סומנו NAC42.5, NAC32.5.
  • הספק Flat-Cap מהווה גירסה מוזלת של High-Cap, עדיין עם שני קווי מתח.
  • הספק Super-cap מכיל מס' רב יותר של קווי מתח נפרדים, ומתאים לסדרות הגבוהות יותר של קדם-מגברים כמו ה-NAC-52.

(*) הערה: ניתן להסב אצלנו דגמים מוקדמים של NAC-32 /42 לעבודה עם High-Cap.

הסבר לגבי שיטת המיספור של קדם מגברי Naim

קדם המגברים של Naim ממוספרים בשתי ספרות (ב-2002 נוספה שלישית). אין קשר בין מספר הדגם למיקומו בהיררכיה של Naim, אלא דווקא לסדר הכרונולוגי שלו על שולחן התיכנון. למשל דגם כמו NAC-62 שהוא מוצר זול ובסיסי יחסית, יצא בשנת 1988, כשנתיים לפני NAC-52 שנחשב לדגם העילית של החברה. אלא שה-NAC-52 בילה הרבה יותר זמן על שולחן התכנון והיה אחד הפרוייקטים המורכבים ביותר של NAIM באותה תקופה, ולכן ממוקם קודם בסדר הכרונולוגי.

ב-2002 נוספה סיפרה שלישית, היוצרת בידול מסויימת בין הדגמים ברמה ההיררכית שלהם, לפיכך סדרה 1 (NAC-112) ממוקמת נמוך יותר מסדרה 2 (NAC-202 /282 /252), ונמוך יותר מסדרה 5 (NAC-552).

דור ראשון – Chrome Bumper

בדור הראשון, מומלץ להתמקד בשני דגמים ספציפיים – NAC-32.5, NAC-42.5, שניהם יצאו ב-1985 (משמעות התוספת "5." בפסקה שלמעלה) ומייצגים את הערך הגבוה ביותר לכסף בהיררכייה של Naim. שניהם זהים חשמלית ונבדלים בעיקר במס' הכניסות. הבדל נוסף – ה-NAC-32 בנוי בצורה מודולרית תוך שימוש בכרטיסים הניתנים לשליפה והחלפה, בשעה שה-NAC-42 בנוי על לוח אחד, כשניתן להוסיף או להחליף רק את כרטיסי ה-Phono בהתאם לסוג הראש המורכב על הפטיפון – התייחסות לכך בהמשך).

קדמי המגברים בסידרה זו הגיעו בקופסאות שגודלן חצי מהגודל שהיה מקובל אז, וזכו לכינוי החיבה Shoebox ("קופסת נעליים") עקב הממדים הלא מקובלים באותה תקופה (עד היום למעשה…). בעיקבות Naim, הוציאו רוב היצרנים הבריטים מגברים בגודל דומה, הדוגמה הידועה ביותר היא חברת Cyrus שדבקה בעיצוב זה עד היום.

ניתן למצוא ב-Ebay את ה-NAC-42.5 במחיר מגוחך של 120 פאונד, ואת ה-NAC32.5 במעט יותר – כאמור זו התמורה הטובה ביותר לכסף מבין המוצרים של Naim, ומהווה קנייה חסרת סיכון כבסיס מצויין לשידרוגים.

אסטרטגיית שידרוג קדם מגבר Chrome Bumper

ישנן דרכים רבות לשדרג קדם מגבר כזה:

  • הדרך המהירה ביותר היא הוספת ספק כח חיצוני כגון High Cap או Teddy Cap, אותו ניתן לרכוש באתר של תדי פארדו.
  • אופצייה נוספת, המועדפת עלינו, היא השתלת מייצבים פנימיים בתוך הקדם מגבר, כך שכל מעגל מקבל בנפרד מתח מיוצב משלו, ללא קשר לאחרים. השתלה כזו מבטלת למעשה את הצורך בספק כח חיצוני איכותי.

כמו כן:

  • החלפת רכיבים במסלול סיגנל לאיכותיים יותר (לא בהכרח יקרים יותר!).
  • הוספת מחברים איכותיים RCA.
  • הוספת שלט רחוק ל-Volume.

במקרה של NAC-32.5, ניתן לבצע החלפת כרטיסים למעגל Time Aligned שהופיע כסטנדרד בדגם ה-NAC-72 המאוחר יותר. אנו ממליצים לבחון היטב החלפה כזו, שאינה לטעמו של כל אחד.

פירוט הכרטיסים בקדם מגבר NAC-32

המגבר מחולק למס' דרגות:

  • בורר כניסות – מיכני. ממוקם על הפנל הקדמי ומחובר עם צמות חוטים (Nac-42), או על לוח האם, עם חוטים קצרים בהרבה (NAC-32 ).
  • דרגת כניסה, המיושמת באמצעות מעגל חוצץ (Buffer) שתפקידו להפריד בין המקור לבין המשך השרשרת, לבצע סינון תדרים (Low Pass Filter ) וכן תאום עכבות על מנת למנוע השפעה של מצב כפתור ה-Volume על האיזון הטונאלי. מעגל החוצץ הינו זה שאחראי יותר מהכל על חותמת הסאונד של מגברי Naim, וכל שינוי שלו משפיע בצורה דרמטית על התוצאה הסופית. ישנם שני סוגי מעגל חוצץ:
  • NA-324 – המעגל המקורי כפי שהופיע ב-NAC-32
  • NA-729 – המעגל שהופיע ב-NAC-72, מסומן Time Aligned Buffer וכולל דרגת סינון נוספת על זו שב-324, אם כי טווח התדרים שלו נרחב יותר.
  • בקרת עצמה – Volume Pot – בד"כ מקובל לראות בדגמים אלו את הפוטנציומטר האיכותי ביותר של Alps-Japan מאותה תקופה, שזכה לכינוי Black Beauty עקב צבעו.
  • דרגת הגברה – Gain – מסומן NA-321, פקטור הגברה של 22dB. במסגרת שדרוג המגבר, אנו נוהגים להפחית את פקטור ההגברה באופן משמעותי, זאת עקב עצמת יציאה גבוהה יחסית שנהוג לראות במקורות דיגיטליים (2V RMS ומעלה!).
  • ממסר הגנה ביציאה – הממסר נותן השהייה של מס' שניות בעת הדלקת המגבר, על מנת למנוע "בומים" ברמקולים.
  • כרטיסי פטיפון: קיימים מס' סוגים של כרטיסי הגברה לפטיפון עבור מגבר זה:
      • NA-323-N – מיועד ל-Moving Magnet, מאופיין באימפדנס כניסה של 47K-Ohm, ופקטור הגברה (Gain ) של 31dB.
      • NA-323-S - מיועד ל-Moving Coil, אימפדנס כניסה של 470 Ohm, פקטור הגברה של 57dB.
      • NA-323-K – מיועד ל-Moving Coil, אימפדנס כניסה של 560 Ohm, פקטור הגברה של 57dB.
      • NA-323-E – מיועד ל-Moving Coil High Output – אימפדנס כניסה של 560 Ohm, פקטור הגברה של 45dB.
  • כרטיס בעל הגברה משתנה – NA-328, מיועד למנוע הבדלי עצמה גדולים מדי במקרה ובו יש מקור חלש וחזק במערכת. כמעט לא שימושי בימינו, מומלץ לוותר על נוכחותו *
  • כרטיס Tape Loop Buffer – כרטיס נוסף מסוג NA-324, מיועד לאפשר האזנה בעת הקלטה, שימוש שהיה נפוץ בשנות ה-80, כבר לא רלוונטי היום – מומלץ לוותר על נוכחותו *

(*) הערה – שליפת הכרטיסים מתבצעת ע"י שליפת המעטפת של קדם המגבר, באמצעות פתיחת 4 הברגים ברגלי המכשיר.

דור שני – סדרת Olive

סדרת Olive שיצאה ב-1989, כללה 3 סוגים שונים של קדם מגברים:

  • דגמי Shoebox - הדגמים NAC-62, NAC-72
  • דגמי Slim - דגם NAC-92
  • דגמי Full Size – הדגמים NAC-52, NAC-82, NAC-102

דגמי Shoebox

דגמים אלו זכו לביקוש שיא בהסטוריה של החברה, וייצגו את המרכז המקסימלי של עקומת התמורה למחיר במוצרי Naim. למעשה, דגמים אלו היו המשך ישיר של סדרת Chrome Bumper כך שה-NAC-72 החליף את NAC-32, וכן NAC-62 החליף את NAC-42.

מעבר לשינוי הקוסמטי (כאמור – תאורה ירקרקה בחזית), השינוי היחיד ב-NAC-72 היה הוספת המעגל Time Aligned – NA-729 כדרגת הכניסה (במקום NA-324 ). מעגל זה פותח במקור עבור ה-NAC-52  הבכיר יותר, עם שינוי קל מאד בערכי הרכיבים. מעגל זה מאופיין בטווח תדרים רחב יותר מאשר ה-NA-324, שינוי שלא היה לטעם כולם – יש המגדירים את ה-NAC-72 כבהיר מדי בהשוואה ל-NAC-32.

דגמי Slim

למעשה יצא רק דגם אחד כזה – NAC-92, שהחליף ב-1993 את ה-NAC-62. דגם משנה שסומן NAC-92-R כלל גם שלט רחוק, זהו למעשה ההבדל העיקרי בינו לבין NAC-62. הבדל נוסף הוא אופי סאונד מעט בהיר יותר, יש שיאמרו רזה יותר בהשוואה לדגמים אחרים בסדרה, ולכן אינו דגם פופולרי במיוחד.

דגמי Full Size

דגמים אלו הנם נגזרות של דגם העילית שיצא ב-1990, NAC-52, ונחשב לדגם העילית של Naim עד שיצא ה-NAC-552, כ-12 שנה מאוחר יותר. הסדרה כוללת את NAC-102, NAC-82, NAC-52, הנבדלים ביניהם בעיקר בייצוב המתחים הפנימי, הקיים בצורה מלאה ב-NAC-52, בצורה חלקית ב-NAC-82, וחלקית ב-NAC-102. קוסמטית ההבדלים בין הדגמים לא גדולים. בדגמי ה-52,82 קיימת שורה נוספת של לחצני מיתוג לצורך הקלטה, בנפרד ממיתוגים לצורך השמעה (רלוונטי יותר לימי השיא של טייפים, לא רלוונטי היום).

ה-NAC-52 מחייב ספק כח חיצוני מסוג 52-PS, שהוחלף ב-1995 בספק היקר יותר Super-Cap (מחיר חדש כ-2700 פאונד!!). מחיר טיפוסי של NAC-52 כולל ספק כח חוצה בקלות את $3000, גם לאקזמפלר בן 20.

ה-NAC-82 מגיע עם ספק משני מסוג NAP-SC המזין את יחידת הבקרה הדיגיטלית, ומונע חדירת רעשים דיגיטליים ליחידת ההגברה. ה-NAC-82 ניתן להפעלה באמצעות Hi-Cap יחיד, או שניים, או Super-Cap. אופצייה נוספת, עדיפה לדעתי היא ה- Dual Teddy Cap, הזמינה באתר של תדי פארדו.

ה-NAC-102 מייצג את התמורה הטובה ביותר לכסף מבין כל דגמי הסידרה. אקזמפלרים טובים זמינים ב-Ebay במחיר של 500 פאונד – מומלץ לחפש אחד הכולל ספק כח משני NAPSC. הפוטנציאל של ה-NAC-102 לשדרוגים ושיפורים הוא כמעט בלתי מוגבל, בעיקר בזכות הקופסה הגדולה המותירה מקום רב לתוספות למיניהן. שידרוגים טיפוסיים כוללים בעיקר השתלת מייצב נפרד לכל מעגל במכשיר, טיפול ב-Time Aligned Buffer, וכן שיפור מערך האדמות במכשיר, במקרה של שימוש בספק כח חיצוני. לפרטים נוספים על שידרוג המכשיר ניתן לפנות אלינו.

דגמים מאוחרים יותר

בהתאם לרוח הדברים בפסקאות הקודמות, הדגמים המאוחרים יותר נמכרים במחירים גבוהים בהרבה מהסדרות המוקדמות, ואינם נותנים את אותה תמורה למחיר. ברוב הדגמים נוספו כניסות RCA, כחלק מהאסטרטגיה של החברה לפנות לחתך נרחב יותר של לקוחות. הדגמים מפורטים להלן:

  • NAC-112 – דגם הכניסה, מחליף את NAC-92
  • NAC-202 – מחליף את NAC-102
  • NAC-282 – מחליף את NAC-82
  • NAC-252 – מחליף את NAC-52
  • NAC-552 – דגם העילית של החברה, מצריך ספק כח 552-PS, מחיר החבילה – $22,000

הגברה: מגברי הספק – Power Amplifier

רוב מגברי ההספק של Naim מבוססים על התכנון המקורי של NAP-160 משנת 1971. ההבדלים נעוצים בעיקר בגודל ספקי הכח (כלומר גודל השנאי) וכן בייצוב הספק (ספק מיוצב ב-NAP-250 /135 ). דגמי העילית NAP-300 /500 הם למעשה מגברים כפולים בקונפיגורציית Bridge.

על מנת להבין את סוד הקסם של מגברי ההספק של Naim, מומלץ להתעמק בסכימה החשמלית שלהם, הנראית מאד פשוטה למראית עין, אלא שכאן מסתתר פרט קטן ובעל חשיבות עצומה: מעגל ההגברה של Naim מאוזן בצורה מאד מדוייקת בזמני ההתקדמות של הסיגנל בתוכו (השהיית חבורה == Group Delay), כך שאין עיוותי פאזה בין החלק החיובי של הסיגנל לזה השלילי. לאיזון זה יש משמעות רבה בשמירה על שלמות הסיגנל המוגבר, ומסתבר שניתן לשמוע זאת בבירור – לא במקרה מאופיינים המגברים של Naim בסאונד מאד חלק ונעים לאוזן. האפקט לא השתנה כלל מאז 1971 עד היום.

דגמי Shoebox

NAP-110 – דגם קלאסי, נדיר יחסית. יוצר בין 1979 ל-1987, מאופיין בספק כח אחיד לשני הערוצים. נמכר ב-Ebay בסכומים נמוכים למדי של עד 200 פאונד. המלצה חמה: לרכוש שניים כאלו ולהסב למונו-בלוקים, פרטים אצלינו.

NAP-140 – דגם קלאסי, אחד הנפוצים של החברה. החליף את ה-NAP-110 בשנת 1986, תחילה כחלק מסדרת Chrome Bumper ומס' שנים לאחר מכן כחלק מסדרת Olive. נמכר בד"כ עם NAC-32 ובהמשך עם NAC-72 וזה השילוב המומלץ עבורו. מחיר ה-NAP-140 ב-Ebay נע בין 300 ל-450 פאונד, בתלות בגילו ובהיסטוריה שלו. ה-NAP-140 נבדל מה-NAP-110 בספק נפרד לכל ערוץ, עם שנאי משותף. המלצה חמה: לקנות כבסיס (מצויין!) לשידרוגים.

NAP-90 - דגם הכניסה של Naim, הספק נמוך יחסית של 30W לצד, יצא ב-1987 בעיצוב Chrome Bumper, ועודכן ב-1989 לעיצוב Slim על מנת להיות תואם לקדם מגבר NAC-92, וביחד להוות את רמת הכניסה של החברה. המלצה: עדיף לוותר ולחפש NAP-140 או NAP-110.

דגמי Full-Size

זו הסידרה הוותיקה ביותר של Naim, כוללת בתוכה:

NAP-160 – דגם קלאסי ומבוקש מאד כבסיס לשידרוגים, יוצר בין 1971 עד 1986.

NAP-250 – יצא ב-1975 והיה במשך שנים רבות מוצר הדגל של Naim ואחד ממוצרי הדגל של תעשיית האודיו הבריטית. הוחלף לאריזה אחודה (Sleeve ) כחלק מסדרת Chrome Bumper בשנת 1980, בשנת 1988 עבר שינוי עיצוב במסגרת סדרת ה-Olive, וב-2002 יצא דגם 250.2 זהה לחלוטין בעיצוב החדש. ה-NAP-250 כולל ספק כח מיוצב הכולל גם הגבלת זרם מקסימלי לצורך הגנה על דרגת היציאה. לא כולם אהבו את הרעיון של ספק מיוצב לדרגת היציאה וההגבלה שהוא מציב, אבל הוא שימש כמקור השראה לחברות רבות כמו Krell הדוגלות ברעיון דומה. ה-NAP-250 מסמל יותר מכל שאר המוצרים את הפילוסופיה הפיוריסטית מהעידן של ג'וליאן המנוח, בכך שהוא מקריב כח (רק 75W לצד) בתמורה ליכולת דינמית אדירה והקפדה כמעט פנאטית על שלמות הסיגנל (ראה הסבר במבוא לפרק זה). לפיכך דרגת היציאה מכילה רק זוג טרנזיסטורים אחד ולא מס' רב של טרנזיסטורים כמקובל במגברי הספק עתירי כח.

NAP-135 – גירסת מונו-בלוק של ה-NAP-250, כולל גם מאוורר עם תרמוסטאט לרגעים הקשים. מיועד לרמקולים קשים במיוחד. נדיר יותר וגם קצת פחות מבוקש.

NAP-180 – יצא ב-1992 על תקן של בן זוג לקדם המגבר NAC-82. ניתן להשיג אקזמפלר משומש ב-Ebay באזור 500 פאונד, במחיר הזה מתקבלת תמורה יוצאת מהכלל למחיר. המלצה: ה-NAP-180 מהווה בסיס מצויין לשיפורים בזכות שנאי גדול מימדים. לגבי שיפורים מומלצים, ניתן לפנות אלינו.

דגמים מאוחרים יותר

שוב, גם במקרה של מגברי הספק, דגמים מאוחרים יותר אינם נותנים ערך מוסף משמעותי על פני דגמים מוקדמים יותר, ומחירם הגבוה יותר מכתיב תמורה פחות טובה לכסף. רשימת הדגמים:

NAP-150 – החליף את ה-NAP-140 וזהה לו חשמלית, בקופסה רחבה יותר. הוחלף ע"י NAP-155XS (ראה מוצרים חדשים).

NAP-200 – מחליף את ה-NAP-180 וזהה לו פחות או יותר.

NAP-300 – גרסת Bridge של ה-NAP-200 עם ספק כח חיצוני.

NAP-500 – דגם העילית של החברה, למעשה פעמיים NAP-250 בקונפיגורציית Bridge עם ספק כח חיצוני. ישנם רבים המסתייגים מעבודה בשיטת Bridge, כשטענת הנגד העיקרית היא פגיעה בשלמות הפאזה של הסיגנל, אותה משמר המעגל המקורי של Naim. מחירו של NAP-500 לא פחות מ-$22,000.

מגברים משולבים Integrated Amplifier

Nait – המגבר המשולב הראשון, שהוציא ג'וליאן ב-1981. היה זה מעין Mini-Me של המגברים מסדרת Shoebox, עם הספק של כ-14W לצד – מספיק כדי להנות ממוזיקה לא חזקה מדי מרמקולים מדפיים בחדר קטן (או חדר שינה). ה-Nait כלל את רוב המאפיינים של אחיו הגדולים, עם קצת עיגול פינות פה ושם. אפשר (ורצוי!) לשפר את היכולת הדינמית הקצת מוגבלת של ה-Nait, ע"י חיזוק ספק הכח. ה-Nait כולל כניסת פטיפון Moving Magnet, שניתן להסב אותה לכניסת Line-Level רגילה למי שאינו עובד עם פטיפון. מחיר טיפוסי – עד 200 פאונד באנגלייה.

Nait2 - יצא בשנת 1988 ועבר לעיצוב Olive בשנת 1989, יוצר עד 1993. ה-Nait2 הוא למעשה מעין שילוב של מוצרי רמת הכניסה מאותה תקופה - NAC-62 / NAP-90, ובאופן פרדוקסאלי הפך לאייקון של ממש בקרב אוהדי החברה וזוכה עד היום לביקוש אדיר. מחירו באנגלייה כמשומש נשמר היטב בין 300 ל-500 פאונד (!!) פאונד למרות יכולתו המוגבלת (18W לצד בלבד, אבל מי סופר…?). ה-Nait2 מהווה בסיס מצויין לשיפורים – בעיקר באזור ספק הכח שלו, התורמים ליכולת דינמית משופרת.

ככל הנראה ישנן שתי סיבות למעמד המיוחד של ה-Nait2:

  • עבור חובבי Naim רבים, היה זה כרטיס כניסה אטרקטיוי למוצרי החברה, אליו עברו ממוצרים זולים ונחותים יותר, אם תשאלו את אותם משתמשים, הם ייזכרו בחיבה בצליל המתוק שלו (במיוחד בהשוואה למוצר הנחות יותר שהיה להם קודם).
  • ב-1990 הופיעה בעיתון האודיו האמריקאי Stereophile, סקירה על ה-Nait2, שהשוותה אותו בעקיפין ל-Krell. הייתה זו מעין פצצה אמיתית, שכן Naim לא הייתה מוכרת לקהל האמריקאי הטיפוסי, והציעה מגבר של 20W במחיר של $800 לאותו קהל שהיה מורגל למפלצות עתירות הספק של Adcom, BK, Carver וכו', באותו מחיר! לעומת זאת Krell נחשבה למובילת דעת הקהל, והשוואה אלייה הייתה כרוכה באומץ רב. יש להניח כי אותה כתבה הייתה תרגיל יחצ"ני, אך בזכותה פרצה Naim לראשונה למודעות של הקהל האמריקאי.

Nait3 - יצא ב-1993 במארז Slim, חיצונית זהה ל-NAC-92, קיים דגם Nait3R עם שלט רחוק. זהו למעשה שילוב של הדגמים NAC-92, NAP-90, בהספק 30W לצד. ה-Nait3 מאופיין באותו צליל חד, טיפה רזה של ה-NAC-92 ואינו מבוקש כקודמו בסדרה. מחירו כמשומש נמוך בהרבה מ-Nait2 ונע בין 250 ל-300 פאונד. המלצה: מומלץ להוסיף ספק כח חיצוני, מצריך ניתוח קל ופשוט יחסית. באותה הזדמנות ניתן גם לרסן את הבהירות של ה- Nait3 ע"י שינוי נוסף – גם הוא פשוט לביצוע.

Nait5 - יצא בשנת 2000 כמחליפו של ה-Nait3, כחלק מסדרה 5 של החברה (ותואם ל-CD5), מאופיין בסאונד טיפה רגוע יותר מה-Nait3.

דגמים מאוחרים יותר

לא ראיתי הרבה טעם להתעכב על דגמים מאוחרים יותר, בעיקר מכיוון שלטעמי אין להם הרבה מה להציע, פרט לסדרת ה-SuperNait הייחודית. פרטים ב"מוצרים חדשים".