Naim Audio – רקע היסטורי

חברת Naim Audio הבריטית קיימת מאז תחילת שנות ה-70, ומייצגת בעיני רבים עד היום את הבית ספר הבריטי הפיוריסטי לסאונד, זה שעמד כנגד הזרם המיינסטרימי היפני של "כמה שיותר כפתורים ושעונים – ככה יותר טוב!".

החברה נוסדה ע"י (Julian Verker (1945-2000. שבין שאר פעילויותיו התחרה במירוצי מכוניות עם מיני-מיינור (משודרגת כמובן ). ג'וליאן התאכזב מרמת ציוד השמע שהיה זמין באותה תקופה, והחליט לבנות לבד. המגבר הראשון שבנה תחת המותג של Naim יצא ב-1971 ונקרא NAP-160, כאשר NAP מהווה ראשי תיבות של Naim Audio Power amplifier. מס' שנים לאחר מכן יצא ה- NAP-250 (בתמונה משמאל), שנמכר למעשה עד עצם היום הזה והפך לאחד ממוצרי הדגל של תעשיית האודיו הבריטית.

במקביל, התחבר ג'וליאן לברנש יהודי סקוטי בשם Ivor Tiefenbrun, שייסד באותו זמן את חברת Linn Products, והביא לעולם את הפטיפון המיתולוגי Linn LP-12.

חברת Naim Audio הוציאה סידרה של מגברים, רובם מבוססים על אותו תכנון, עם הבדלים ברמה ההנדסית, למשל רמת הרכיבים, גודל ספק הכח וכו'.

Naim Nait הראשון - 1983

בשנת 1983 הדהימה Naim את עולם האודיו, עם מגבר קומפקטי בעיצוב מינימליסטי, כמעט ספרטני אפילו, בשם Nait. המגבר הוציא 14W בלבד – הרבה פחות מהמקובל, ונמכר ב-$400 – הרבה יותר מהמקובל. בעצם הוצאת מוצר כזה, קבע ג'וליאן כי ניתן להגיע לתוצאה מוזיקלית מהנה במיוחד גם בגודל קטן והספק קטן. ה-Nait יצר טרנד חדש של מגברים קומפקטיים איכותיים, ויצרנים נוספים כמו Cyrus, Meridian, Onyx ואחרים המשיכו את אותו קו.

הצירוף הסימביוטי של Naim ו-Linn הפך להיות שם דבר בתעשיית ה-Audio  הבריטית, כשהגברה של Naim הייתה מוצגת כמעט תמיד עם פטיפון ורמקולים של Linn. זאת עד שארוע אחד ב-1980 הפר את ההרמוניה – Ivor הביע את אכזבתו ממגבר חדש שג'וליאן נתן לו לבדוק, והחליט לפתח מגבר משלו, תהליך שנמשך מס' שנים עד שב-1985 יצא ה-Linn Lk1.

כצעד תגובה למהלך של Linn, החליט ג'וליאן לפתח רמקול משלו, וכך, בשנת 1986 נולד ה-SBL, (בתמונה משמאל) שנמכר במשך 17 שנים ברציפות (!).

הבהלה לאודיו דיגיטאלי, שהחלה באמצע שנות ה-80 לא הותירה את שתי החברות אדישות – מס' חברות מתחרות (Meridian, Cyrus ) הזדרזו להוציא נגני CD שהיו בעצם גירסה משודרגת של Philips. אלא ש-Naim  ו-Linn עמדו בפרץ ונשארו נאמנות לקו האנלוגי שסביבו התחילו, אלא שבהמשך, באיחור אופייני, החליטו שתיהן לעלות על הגל.

ג'וליאן מצידו גייס לעזרה את כתב האודיו האהוד ביותר באנגליה, ואחד המכובדים בעולם – Martin Colloms , ובפרוייקט שהתפרס על מס' שנים הוציאה Naim בשנת 1990 את הנגן הדיגיטאלי הראשון שלה, ה-CDS (משמאל). נגן  שגרם גם לחובבי האנלוג המושבעים ביותר לאמץ את המהפיכה הדיגיטאלית, ונחשב בעיני רבים כנגן הדיסקים הטוב ביותר בכל הזמנים. כהכנה למהפך שהתרחש בחברה, החליפה Naim בשנת 1989 את העיצוב של כל קו המוצרים וכך נוסדה סידרת ה-Olive, על שם תאורת הרקע הירקרקה שמתנוססת על כל מוצר של Naim עד היום. הסיבה לשינוי העיצובי הדרמטי הייתה מאד פרוזאית: עד 1989, אף מגבר של Naim לא כלל כניסה ייעודית ל-CD….

חברת Naim דבקה בעקשנות בקו הפיוריסטי הבלתי מתפשר שקבע ג'וליאן -מוצריה התאפיינו בקו מאד ברור גם עיצובית (מיעוט כפתורים, קופסאות שחורות ללא "קישוטים", ויותר מכל – מחברי DIN מיושנים) וגם באופי הסאונד, שהיה מאד ייחודי לחברה, וזכה לתאור PRAT – Pace, Rhythm and Timing, שאומר במילים פשוטות – טיפה הדגשה על תחום התדר המבליט את הקצב של המוזיקה (בעיקר באס +מיד באס), וטיפה ריסון של תחום המיד הגבוה, מה שהופך את חווית ההאזנה לנעימה ולא מעייפת (לא במקרה נעים=Naim ).

ג'וליאן נפטר בשבוע השני של שנת 2000. שנתיים לאחר מכן עידכנה החברה את קו המוצרים – גם בסימון, גם בעיצוב, וגם בחותמת הסאונד. השינוי סימן יותר מכל דבר את הפנייה למרכז המיינסטרים (כולל הוספת מחברי RCA בנוסף ל-DIN !!). מיותר לציין שרבים מקרב אוהדי החברה המושבעים לא אהבו את השינוי, אבל בראייה לאחור המהלך היה מוצדק והחברה מאד מצליחה מסחרית עד היום, כשקו המוצרים שלה כולל אפילו מוצרי Lifestyle…

דורות המוצרים בחברה

ניתן לחלק את מוצרי החברה לשלושה דורות:

הדור הראשון: מתחילת שנות ה-70 עד 1989, ניתן לזיהוי ע"י מסגרת בצבע כסוף במעטפת של המארז, זכה לכינוי חיבה Chrome Bumper ונחשב לקלאסיקה של החברה. מוצרים מיוחדים שיצאו בתקופה זו: קדם מגבר 32.5, מגברי הספק 140,250 ורמקולים SBL, DBL.

הדור ה"דיגיטאלי": יצא בשנת 1989 עם המעבר של החברה למדיה דיגיטאלית והצגת נגן ה-CD הראשון. ניתן לזיהוי ע"י תאורת רקע ירקרקה-זית בחזית ולפיכך זכה לכינוי החיבה Olive. מוצרים יוצאי דופן שיצאו בתקופה זו: נגן CDS, קדם מגבר 52.

הדור שאחרי ג'וליאן: יצא בשנת 2002 ומייצג את שאיפת החברה לצאת מהקו היחודי שאפיין אותה ולצאת יותר לכיוון המיינסטרים. מוצרים רבים שיצאו בעשור האחרון נחשבים למוצרי Hi-End, כגון סדרת ה-500 (נגן CD 555, קדם מגבר 555, מגבר הספק 500).